Indlæser
Tag fat på KLIMA!
Dato og tid
Onsdag d. 31. august 2022 kl. 09:00 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Tirsdag d. 30. august 2022 kl. 11:50
Sted
DANHOSTEL Roskilde,
Vindeboder 7,
4000 Roskilde
DANHOSTEL Roskilde
Vindeboder 7
4000 Roskilde
Tag fat på KLIMA!
Tag fat på KLIMA!
Hvordan kan vi formidle klima og bæredygtighed, så det fremmer håb og handlekraft og modvirker apati, polarisering og klimaangst som fokus på klimakrisen også kan skabe? Det handler denne kursusdag om.
Både enkeltpersoner, virksomheder, uddannelsesinstitutioner, politiske organisationer og andre samfundsaktører skal engageres når vi skal omstille vores samfund til et mere klimavenligt og bæredygtigt samfund som sikrer gode liv for fremtidige generationer og for vores natur og miljø. Forskerne har fortalt os igen og igen, og senest gennem den sidste IPCC-rapport (FN'S Klimapanels rapport) at tid er den væsentligste faktor for at imødekomme de voldsomste konsekvenser af klimaforandringerne. Jo hurtigere vi reducerer vores klimaaftryk og ressourceforbrug, jo mindre bliver de udfordringer og konsekvenser vi skal håndtere, lokalt og globalt, både nu og i fremtiden. For vi har meget at passe på og værne om. Både i forhold til natur, biodiversitet, menneskers levevilkår, knappe ressourcer mm.
Men hvordan oversættes dette til en undervisningssammenhæng? Det er udfordrende, spændende og kræver flere former for ‘balancering’. Denne balancering vil vi bruge dagen på at zoome ind på fra forskellige vinkler sammen med jer.
Information om handlemuligheder alene er ikke tilstrækkeligt for at motivere folk til at agere klimavenligt. Vi skal denne dag bl.a. undersøge, hvordan MOD og LYST til handling kan blive en del af formidlingens mål. Formålet er sammen at afdække om erfaringer herfra kan bruges i arbejdet med at fintune måden vi italesætter handlemuligheder, adfærd og ansvar i klima og bæredygtighedsundervisningen.
RAMME FOR DAGEN
Del 1: Klima på skemaet. Nutidens fokus på klimaundervisning tyder på, at vi er nået fra hvorvidt det skal ind i undervisningen til hvordan vi gør det. Hvad kræver det af viden, kompetencer og værktøjer for os som skal løfte opgaven? Er vi gearet til at gå fra ’awareness’ til at arbejde med handlerum og løsningsmuligheder. Kort intro og fælles refleksion.
Del 2: Hvordan håndterer børn og unge klimakrisen følelsesmæssigt? Vi dykker ned i aktuel forskning på området, og kigger bl.a. nærmere på den svenske psykolog Maja Ojalas begreber omkring Coping - mekanismer og hvordan man kan være bevidste om og imødekomme forskellige former for coping-mekanismer hos eleverne i konkrete undervisningssituationer.
Del 3: Med hvilke metodiske og didaktiske greb kan vi understøtte børn og unges håb og mod i konkrete undervisningssituationer? Vi inddrager undervisningsstrategier fra tilgangen Filosofi med børn samt perspektiver fra adfærd og praksisforskning, aktøranalyse, karakteregenskaber mm til at undersøge, hvordan man kan facilitere åben fælles refleksion med deltagerne om klimaansvar, -etik og -værdier samt understøtte håb, mod og handling i konkrete kontekster.
Dagens program vil være fyldt med praktiske øvelser og eksempler hvor vi sammen udforsker og diskuterer og reflekterer over de muligheder og dilemmaer der kan opstå i konkrete formidlingssituationer.
OM FACILITATORERNE
Ditte von Staffeldt er cand.scient. i Klimaforandringer, og har som en del af uddannelsen også læst biologi og teatervidenskab. Ditte skrev speciale om klimauddannelse af børn og unge, og har særlig fokus på den didaktiske dimension samt elevinddragelse i Klimaambassadens forskellige projekter. Hun er involveret både i projektudvikling og facilitering af konkrete projekter og undervisningsforløb og arbejder gennem projektet Den Grønne Rygrad tæt sammen med kommuner om at implementere indsatser for at styrke den praksisnære klimaundervisning lokalt.
Synnøve Kjærland er programchef i Klimaambassaden, som hun var med til at etablere i 2009. Synnøve har læst psykologi, film og medievidenskab og organisationsvidenskab fra Universitetet i Bergen og Københavns Universitet, og har gennem arbejdet i CONCITO arbejdet med klima - og bæredygtighedsundervisning siden 2009. Hun har gennem klimaambassadens mange projekter opnået stor indsigt i og erfaring med klimaundervisning i praksis og hvordan man kan omsætte og didaktisere klimaviden og løsninger gennem konkrete projekter og indsatser og i samarbejde med forskellige aktører.
OM CONCITO´s Klimaambassade;
CONCITO´s Klimaambassade er CONCITOs program for børn, unge og grøn dannelse. I Klimaambassaden arbejder vi for at styrke børn og unges muligheder for at opleve motiverende, praksisnær og aktuel klima- og bæredygtighedsundervisning gennem de projekter og indsatser vi tilbyder i samarbejde med skoler og kommuner. Klimaambassaden har udviklet klima og bæredygtighedsundervisning siden 2009, og har, som del af CONCITO, en unik adgang til klimaviden og ekspertise, samt ‘grønt’ netværk. Gennem vores projekter og indsatser er vi i tæt dialog både med elever, lærere, kommunale forvaltningsfolk og åben skole-aktører og har, ud over egne projekter, et godt overblik over hvad der sker på området i Danmark.
Gennem vores største nuværende indsats Den Grønne Rygrad arbejder vi i Klimaambassaden struktureret med at understøtte den grønne dannelse i grundskolen i 20 danske kommuner i perioden 2019-24. Projektet har givet os en unik indblik både i forhold til hvad der lokalt er i gang af gode projekter og aktiviteter og hvad man kæmper med at løse i forhold til klima - og bæredygtighedsundervisningen.
Tovholder for dagen er:
Mette Aaskov Knudsen, Formidlingskoordinator Nationalpark Kongernes Nordsjælland
PRAKTISK
Sted: DANHOSTEL Roskilde, Vindeboder 7, 4000 Roskilde. Se evt mere her: https://roskildedanhostel.dk/
Målgruppen: Naturvejledere, lærere, pædagoger og andre naturformidlere
Tidspunkt: 31. august 2022 kl. 9.00-16
Tilmelding: tilmeld dig via linket her: https://naturvejleder.nemtilmeld.dk/47/
Tilmeldingsfrist: 19. juli 2022
Deltagerantal: 15-35 deltagere
Pris: 1450,- kr. inkl. moms for medlemmer af Naturvejledning Danmark og Biologiforbundet og 1950,- kr. inkl. moms for ikke-medlemmer som dækker oplægsholdere, materialer, forplejning og kursuslokaler. Bemærk at dagen indgår i kursusrækken ’Tag fat på de store udfordringer’. Se evt. mere her: https://natur-vejleder.dk/tag-fat-paa-de-store-udfordringer/
PROGRAM
Del 1: Klima og undervisning/formidling:
09.00- 09.40: Nutidens fokus på klimaundervisning tyder på, at vi er nået fra hvorvidt det skal ind i undervisningen til hvordan vi gør det. Hvad kræver det af viden, kompetencer og værktøjer for os som skal løfte opgaven? Det bliver vi klogere på, når vi sammen sætter rammen for dagen:
- Energizer/øvelse: Hvem er du og hvorfor er du her? Hvorfor er det så vigtigt et emne at vi i fællesskab bruger en dag på det. Hvilke forventninger har du til dagen? Kort fælles opsamling.
- Øvelse: Har du eksempler på situationer hvor du har arbejdet med klima i din formidling. Vælg to eksempler hvor det fungerede godt og to hvor det gik dårligt. Hvilke værktøjer brugte du i din formidling. Var det noget du savnede? Viden, færdigheder, kompetencer. Kort opsamling.
Del 2: Hvordan håndterer mennesker klimakrisen følelsesmæssigt?
09:40- 10.40: Gennem en blanding af oplæg og øvelser undersøger vi, hvilke følelsesmæssige reaktioner der kan trigges hos målgruppen når man arbejder med klima i en undervisning/formidlingssituation (ex: bekymring, vrede, skyld, skam, ligegyldighed, træthed, gå-på-mod, modløshed):
- Kort introduktion og diskussion i grupper.
- Hvilke værktøjer og metoder har vi til at imødekomme så mange forskellige mulige følelser/reaktioner? Øvelse i grupper og opsamling.
- Perspektivering med udgangspunkt i den finske psykolog Maria Ojalas forskning omkring coping-mekanismer ift. klima.
10.40 - 11:00 PAUSE
11.00 - 12.15: Konkrete eksempler på lokale, praksisnære og løsningsorienterede metoder, forankret i det lokale:
- Kort oplæg fra Klimaambassaden: Hvordan vender man bekymring til håb? Eksempler fra Klimaambassadens arbejde med konkret, praksisnær og lokalt forankret klimaformidling.
- Øvelse: Vi perspektiverer med udgangspunkt i konkrete øvelser udenfor (bl.a. fra Den Grønne Kuffert)
12.15 - 13.00 FROKOST
Del 3: Med hvilke metodiske og didaktiske greb kan vi understøtte at gå fra det lokale niveau til det globale uden at miste håbet, når vi arbejder med klima i formidling og undervisning?
13.00 - 15.00: Noget af det svære ved at formidle de store bæredygtighedsudfordringer er, at de er globale. Et fokus på lokale, praksisnære løsninger er godt og vigtigt - men man skal forstå og acceptere, at der er tale om en global udfordring. Hvordan understøtter vi som formidlere denne forståelse? Vi arbejder i denne tredje del af dagen med forskellige metodiske og didaktiske greb som kan understøtte håb og handling, samt forståelse for de mange dilemmaer der er indlejret i klimaudfordringen.
- 13:00 - 13.45: Workshop om aktøranalyse og formål. Hvem skal inddrages i og kan påvirke løsningerne på en konkret klimaudfordring? En aktøranalyse kan synliggøre at den grønne omstilling kræver ‘alle på dæk’ og at det ikke er en krise som fx børn og unge skal løse, men at alle samfundets aktører har en rolle/ opgave.
En aktøranalytisk tilgang kan både være et konkret værktøj i formidlingen, og kan også bruges som ramme for at definere formålet med en formidlingssituation/undervisningens indhold. Derfor knyttes der afslutningsvist an til den grundlæggende vigtighed i, at have et klart formål med at inddrage klima og bæredygtighed i sin formidling. Hvor direkte skal klimadimensionen italesættes i min formidling?
- 45 - 14.15: Dilemmaøvelser som værktøj i klimaformidlingen. Workshop hvor vi sammen arbejder med dilemmaøvelser.
14.15-14.30: PAUSE
- 30-15.10: ‘Filosofi for børn’ har fokus hvordan man stiller spørgsmål og opgaver som giver rum til at målgruppen selv kan reflektere og får rum til at danne egne svar og argumenter. Praksisteorien tager udgangspunkt i kultur og vaner for at forstå hvordan vi handler og også for at arbejde med forandring. Gennem konkrete øvelser giver vi eksempler på, hvordan de to metodiske tilgange kan bruges i konkrete formidlingssituationer i arbejdet med bæredygtighedsrelaterede emner.
15.10 - 16.00: Opsamling og tak for i dag
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Tilmelding til dette arrangement bliver håndteret med NemTilmeld.
Hvis du selv holder arrangementer, kan du prøve NemTilmeld's tilmeldingssystem for 0 kr. til dit næste arrangement.
Kontaktinformation til arrangør
Naturvejledning Danmark
Tlf: +45 53566286
uddannelse@naturvejledningdanmark.dk
Kontaktinformation til arrangør
Naturvejledning Danmark
Tlf: +45 53566286
uddannelse@naturvejledningdanmark.dk